Care sunt efectele lipsei de vitamina B12?

Care sunt efectele lipsei de vitamina B12?

Vitamina B12, numită și cobalamina, este una dintre cele mai importante vitamine pentru organismul uman.

Aceasta ajută la formarea celulelor roșii, la funcționarea corectă a sistemului hematologic și nervos, precum și a funcției cognitive. Atunci când corpul nu are suficient de multă vitamina B12, apar simtomele: lipsa motivației și a energiei, amorțeala în membre și furnicăturile, precum și scăderea în greutate. Acestea sunt doar câteva din efectele lipsei de vitamina B12.

Vitamina B12 este o vitamină solubilă, care se găsește în produse precum carne, pește, ouă sau produse lactate. De aceea, persoanele care țin un regim vegan, este foarte posibil să sufere de un deficit al acestei vitamine.

Rolul vitaminei B12 în organism este esențial. Aceasta asigură unele dintre cele mai importante funcții, precum formarea celulelor roșii, funcționarea optimă a sistemului nervos, a funcției cognitive și sinteza ADN-ului. Cum testul de vitamina B12 nu este un test care să fie efectuat de rutină, este foarte posibil ca la un consult de rutină, un deficit de vitamina B12 să fie trecut cu vederea.

Care sunt sursele naturale de vitamina B12?

Există foarte multe surse naturale din care organismul poate prelua vitamina B12. Aceste alimente trebuie să fie introduse în dieta zilnică a fiecărei persoane, pentru a evita riscurile apariției deficitului.

Ficatul de vițel, scoicile, peștele (în mod special somonul), precum și carnea de miel și diferitele sortimente de brânzeturi sunt o sursă naturală foarte bună pentru absorbția vitaminei B12.

Cum se manifestă deficitul de vitamina B12?

Deficitul de vitamina B12 nu are simptome specifice de manifestare, tocmai de aceea îți recomandăm să fii foarte atent la frecvența și intensitatea simptomelor. În momentul în care observi unul din simptomele de mai jos, un control de specialitate este indicat. Pentru început, chiar un consult la medicul de familie sau un medic de medicină generală/internă.

Oboseală - Acest simptom este specific pentru mai multe afecțiuni, inclusiv pentru deficitul de vitamina B12. De cele mai multe ori, stările de oboseală sunt continue și nu poți găsi o explicație pentru apariția acestora. Atunci când te simți obosit și fără vlagă, testul pentru determinarea nivelului de vitamina B12 poate fi o soluție.

Constipație - Un deficit de vitamina B12 poate fi anunțat și prin instalarea constipației. Acest simptom îți poate ridica semne de întrebare, mai ales dacă nu ai probleme cu tranzitul intestinal, în general.

Pierderea poftei de mâncare - Persoanele care nu au suficient de multă vitamina B12 în organism pot suferi și de pierderea poftei de mâncare, precum și de scăderea în greutate. De altfel, acestea sunt simptome caracteristice unor afecțiuni minore.

Amorțeală și furnicături în membre -  Aceste două simptome sunt mai rar întâlnite și pot fi suficient de relevante pentru a anunța un deficit de vitamina B12.  De aceea este recomandat ca atunci când apar, să te adresezi medicului de specialitate, pentru o eventuală diagnosticare.

Deficitul de vitamina B12 poate deveni periculos și duce la complicații precum: anemie și leziuni ale nervilor. Sunt cazuri în care deficitul de vitamina B12 poate afecta memoria si funcția cognitivă.

Care este cantitatea recomandata de vitamina B12?

Cantitatea zilnica recomandata de vitamina B12 este de 2,4 micrograme. Există și excepții, cum ar fi femeile însărcinate și femeile care alăptează. Acestea au nevoie, de cele mai multe ori, de o suplimentare a cantitătii normale de vitamina B12, cu până la 2,6 micrograme sau 2,8 micrograme.

Deoarece corpul uman stochează foarte mulți ani vitamina B12 la nivelul ficatului, cazurile în care apare deficitul sunt destul de rare. Scăderea nivelului de vitamina B12 se produce la persoanele în vârstă, la cele care suferă de infecție cu HIV, precum și la persoanele vegane.

De altfel, acestea sunt și principalele grupe de risc în ceea ce privește dezvoltarea deficitului de vitamina B12.

Persoanele în vârstă - Odată cu înaintarea în vârstă, celulele stomacului absorb mai puțină vitamina B12, de aceea, pentru a atinge doza zilnică recomandată, este nevoie de cele mai multe ori de folosirea suplimentelor alimentare.

Persoanele vegane - Regimul vegan se bazează pe consumul alimentelor din surse non-animale. De aceea, prin adoptarea acestui regim, corpul rămâne fără o bună parte din sursele care îi pot aduce vitamina B12 și pot ajuta la creșterea numărului de eritrocite din organism. Suplimentele alimentare sunt o variantă recomandată pentru a evita riscul instalării deficitului de vitamina B12, cu atât mai mult cu cât este vorba de o femeie însărcinată sau de o femeie care alăptează. 

Persoanele cu afecțiuni gastrointestinale - boala celiacă sau boala Crohn pot duce la o reducere esențială a capacității de absorbție a vitaminei B12. Același lucru se întâmplă și cu persoanele care urmează anumite tratamente medicamentoase, precum și persoanele care suferă de anumite tipuri de anemii.

Deficitul de vitamina B12 poate fi prevenit prin consumul de suplimente alimentare, dar numai la recomandarea medicului de specialitate. De asemenea, o altă variantă este să consumați alimente îmbogățite cu vitamina B12, cum ar fi cerealale și produsele din soia.

Soluțiile injectabile cu vitamina B12 pot fi și ele o soluție, dar NUMAI la recomandarea medicului, ca parte dintr-un tratament extins.